تماس با ما

چگونه وام مسکن بگیریم؟

دریافت وام مسکن

کشورهای مختلف برای آنکه مردم را به اهداف و آرزوهایشان برسند، تسهیلات و امکانات مختلفی را در اختیار آن ها قرار می دهند. یکی از این امکانات و تسهیلات که همواره متقاضیان زیادی در کشور ما نیز دارد، وام مسکن  است. این وام برای خرید خانه در اختیار افراد قرار داده می شود و بسیار مناسب کسانی است که توان پرداخت یکجای هزینه خرید مسکن را ندارند. متقاضیان این نوع وام، باید توانایی پرداخت اقساط آن را داشته باشند.

هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی که دارد، عدد مشخصی برای این وام در نظر گرفته و ضمنا درصد سود تعیین شده نیز با بقیه کشورها تفاوت دارد.

سال های زیادی است که وام مسکن در ایران پرداخت می شود و یکی از بانک هایی که مراجعات زیادی برای پرداخت وام مسکن به آن وجود دارد، بانک مسکن است. البته دیگر بانک ها نیز می توانند وام مسکن را به درخواست کنندگان آن اعطا کنند.

میزان وام مسکن پرداختی

 

برای وام مسکن نمی توان عدد مشخصی را تعریف کرد. هر فرد با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد می تواند یک نوع وام و تسهیلات را دریافت کند. کمترین مقداری که برای وام مسکن پرداخت می شود، بیست میلیون تومان و بیشترین مقدار پرداختی مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان است. البته دقت داشته باشید که دریافت مقدار حداکثری وام مسکن، شرایط خاص خود را داشته و هر کسی که قصد گرفتن این وام را دارد، باید حتما حائز این شرایط باشد.

 

انواع وام مسکن

 

همان طوری که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، وام مسکن انواع و اقسام مختلفی دارد و شما با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید می توانید اقدام به دریافت یکی از انواع این وام ها بنمایید. به طور کلی وام ها به دو صورت با سپرده گذاری و بدون سپرده گذاری در اختیار درخواست کنندگان وام مسکن قرار می گیرد. هر یک از این دو نیز انواع خاص خود را داشته به صورت مختصر و مفید در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

 

وام مسکن بدون سپرده گذاری

 

یکی از انواع وام های مسکن بدون سپرده گذاری، وام اوراق دار یا وام اوراق مسکن است. در این وام شما باید اوراقی به نام اوراق مسکن را خریداری کنید و سپس بدون آن در نوبت اعطای وام بمانید می تواند وام خود را دریافت کنید. در وام اوراق مسکن شما باید به میزان مبلغ مورد نظر وامتان، اوراق خریداری کنید.

نکته ای که باید در مورد این وام ذکر شود، عدم محدودیت دفعات در گرفتن این وام مسکن است.

وام مسکن

انواع وام های مسکن با سپرده گذاری

 

اعطای وام هایی که با سپرده گذاری انجام می پذیرد در ایران رواج بیشتری دارد. در این روش، بسته به نوع وام درخواستی، شما باید سرمایه خود را تا مدت مشخصی در یکی از شعب بانک مد نظرتان قرار دهید.

 

وام مسکن یکم

 

این وام هم به زوجین و هم به صورت انفرادی قابل پرداخت است و شما باید به مدت یک سال، نیمی از مبلغ وام را در حساب سپرده خود در بانک قرار دهید. مبلغ این وام در شهرهای مختلف، متفاوت است.

وام مسکن یکم تنها به افرادی پرداخت می شود که خانه اولی هستند. به عبارت دیگر کسانی می توانند وام مسکن یکم را بگیرند که قبلا از تسهیلات خرید مسکن استفاده نکرده اند. فردی که قصد دارد وام مسکن یکم را دریافت کند باید به سن 18 سال رسیده باشد، دارای درآمدی مستقل باشد و ملکی که قصد خرید آن را دارد باید داخل مناطق شهری باشد.

 

وام مسکن بازنشستگان

 

در صورتی که یک فرد باز نشسته در دوران بعد از کار و فعالیتش مسکنی از آن خود نداشته باشد، می تواند با دریافت این وام گامی در جهت خرید یک خانه بردارد. میزان این وام از سالی به سال دیگر، متفاوت است.

بازنشستگان همه صندوق های کشوری، لشکری و تامین اجتماعی می توانند برای دریافت این وام اقدام کنند و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد. ضمنا ملک مورد نظر برای خرید باید زیر 15 سال عمر داشته باشد.

 

وام مسکن روستایی

 

یکی از مشکلاتی که ممکن است خانه و مسکن روستاییان را با خطر مواجه کند، بلایایی طبیعی است که گاه گاه در این سرزمین اتفاق می افتد. دولت برای آنکه روستاییان در بازسازی و احیانا ساخت مجدد آن با مشکل مالی مواجه نشوند، اقدام به پرداخت وام مسکن به آنها کرده است. سودی که به وام های خانه های روستاییان تعلق می گیرد معمولا درصد پایینی دارد تا ساکنین روستاها را تشویق به ساخت خانه هایی امن کنند.

 

وام خرید زمان

 

در این نوع وام شما باید دو برابر مبلغ وام خود را در بانک به مدت شش ماه پس انداز نمایید. این وام از محل صندوق پس انداز مسکن به متقاضیان مسکن پرداخت می شود و افراد بعد از گذشت این  شش ماه می توانند از امتیازی که این سپرده گذاری برای آنها داشته استفاده کنند.  اگر می خواهید با  استفاده از وام خرید زمان، ملکی را خریداری کنید، توجه داشته باشید که قدمت بنا باید زیر 25 سال باشد. برای اطلاع دقیق از اینکه وام مسکن روستایی چه مبلغی را به خود اختصاص می دهد حتما به یکی از شعب بانک ها مراجعه کنید.

 

وام مسکن جوانان

 

برای آنکه جوانان نیز دغدغه و نگرانی خرید مسکن را نداشته باشند، می توانند با باز کردن یک سپرده در بانک و دریافت وام مسکن، خانه دار شوند. توجه داشته باشید تنها کسانی که خانه اولی محسوب می شوند می توانند از این وام استفاده کنند. نرخ سود این وام در مقایسه با سود وام اوراق مسکن پایین تر است و حداقل 5 سال و حداکثر 15 سال طول می کشد تا شما بتوانید این وام را دریافت کنید. بنایی که قصد دارید برای خرید آن از وام مسکن جوانان  استفاده کنید بهتر است بیش از 25 و 30 سال عمر نداشته باشد. اگر بیش از سی سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی ملک مورد نظر شما گذشته باشد میزان مبلغ وام کاهش پیدا می کند.

وام مسکن

مراحل دریافت وام مسکن

 

دریافت وام مسکن نیازمند گذراندن چندین مرحله است و در ادامه این متن در خصوص این مراحل صحبت خواهیم کرد.

 

ثبت نام در بانک

 

اولین کاری که می بایست برای دریافت وام مسکن انجام دهید، مراجعه به سایت بانکی است که قصد دریافت وام از آن را دارید. در سایت بانک مورد نظر شما باید به خوبی شرایط و ضوابط پرداخت وام را مطالعه کنید و سپس در قسمت وامی که در نظر دارید ثبت نام کنید.

 

آماده کردن مدارک

 

بعد از ثبت نام در سایت، مدارک مورد نیاز که شامل شناسنامه و کارت ملی خریدار، فروشنده و ضامن، سند، پروانه ساخت، مبایعه نامه، گواهی پایان کار ساختمان و صورت جلسه تفکیکی است را باید آماده کنید. سعی کنید تمام این مدارک را به صورت کامل و یکجا و بدون هیچ عیب و نقصی آماده تحویل به بانک کنید تا در فرایند دریافت وام، خلل و وقفه ای ایجاد نشود.

 

باز کردن حساب

 

بعد از آنکه مدارک را آماده کردید، به بانک رفته و یک حساب سپرده باز کنید. دقت داشته باشید که انواع متفاوت حساب و تسهیلات وجود دارد و شما باید نسبت به وامی که قصد دریافت آن را دارید اطلاع کاملی داشته باشید تا بتوانید بدون سردرگمی اقدامات مربوط به دریافت وام را انجام دهید.

 

استعلام مدارک

 

مرحله بعدی که عموما به وسیله بانک انجام می شود، استعلام مدارک است. این مرحله ممکن است یک یا دو روز کاری به طول بینجامد. در مرحله استعلام، بانک مدارکی که برای دریافت وام ارائه شده است را بررسی کرده و بعد از آن مشخص خواهد شد که آیا درخواست کننده وام قادر به پرداخت اقساط وام هست یا خیر. برای اینکه بتوانید از این مرحله سربلند خارج شوید باید حساب هایی که دارید را تسویه کرده و برای چک های برگشتی خود نیز فکری کنید.

 

ارزش گذاری ملک

 

بعد از استعلام مدارک، بانک یک کارشناس به ملک می فرستد تا ارزش گذاری آن را انجام داده و تایید مبلغ وام صورت پذیرد.

 

امضای قرار داد

 

بعد از آنکه ارزش ملک مشخص شد، خریدار و فروشنده، مبایعه نامه و ضامن و خریدار نیز قرار داد وام را امضا می کنند. پیش نویس سند نیز توسط شعبه بانک امضا شده و خریدار به همراه فروشنده و ضامن به دفترخانه مراجعه می کنند.

 

ثبت سند در دفترخانه

 

این مرحله آخرین مرحله ای است که برای دریافت وام باید آن را پشت سرگذاشت. معمولا ثبت سند توسط سیستم بانکی در مرحله آخر که همین مرحله است، انجام می پذیرد. در اینجا، دفترخانه چک مربوط به فروشنده را تایید کرده و به وی تحویل می دهد. خریدار نیز کارت پرداخت قسط را دریافت می کند.

 

 

برای آنکه دچار پیچیدگی ها و سختی های دریافت وام نشوید، بهتر است نسبت به این موضوع اطلاعات جامع و کاملی را به دست آورید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن، وام خود را دریافت کنید.

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام