تماس با ما

چگونگی نرخ مالیات بر اجاره خانه

چگونگی نرخ مالیات بر اجاره خانه

یکی از وجوهی که توسط دولت دریافت می شود، مالیات است. مالیات، انواع و اقسام متفاوت دارد که یکی از انواع آن مالیات بر اجاره خانه یا ملک است. این ملک می تواند شامل خانه، زمین و آپارتمان باشد. اگر در مورد نحوه محاسبه آن، اینکه چه کسی باید آن را پرداخت کند و بقیه مسائل مربوطه، سوالی ذهن شما را درگیر کرده است، توصیه می کنیم ادامه این متن را مطالعه کنید؛ ما قصد دارید در مورد چگونگی نرخ مالیات در اجاره خانه با شما صحبت کنیم.

 

مالیات بر درآمد اجاره خانه چیست؟

 

خوب است بدانید که مالیات ها به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم بندی می شوند. یکی از انواع مالیات های مستقیم، مالیات بر درآمدی است که افراد آن را کسب می کنند؛ این گروه، به 5 قسمت اصلی بخش بندی شده است: مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد املاک و مستغلات، مالیات بر درآمد اتفاقی و مالیات بر درآمد مشاغل.

همان طوری که مشاهده کردید، مالیات بر درآمد اجاره خانه یکی از زیر مجموعه های مالیات درآمد مستقیم است. البته مالیاتی که برای املاک باید پرداخت گردد تنها شامل اجاره خانه نیست و افراد در حین نقل و انتقال ملک نیز باید مالیات پرداخت کنند. حتی صاحبِ خانه هایی که خالی و بدون سکنه هستند نیز باید مبلغی را به عنوان مالیات بپردازند.

 

مالیات بر درآمد اجاره خانه را چه کسی پرداخت می کند؟

 

سوال مهمی که باید به آن پاسخ داد این است که درآمد اجاره خانه را چه کسی باید پرداخت کند؟ هر مبلغی که به عنوان مالیات تعیین می شود را باید فردی که ملک را اجاره می دهد، بپردازد.

از آنجایی که درآمد حاصله از اجاره خانه به فردی که ملک را اجاره داده است می رسد، پس به همین دلیل تنها کسی که باید این نوع مالیات را بدهد، صاحب خانه یا صاحب ملک است.

 

مالیات بر درآمد اجاره چگونه تعیین می شود؟

 

اولین کاری که برای تعیین مالیات بر درآمد اجاره باید انجام گیرد، مشخص کردن میزان اجاره است. اگر یک ملک بدون دریافت پول رهن به اجاره رفته، ابتدا باید اجاره ماهانه را در عدد 12 ضرب کرد، اما اگر برای اجاره رفتن ملک، پولی بابت رهن پرداخت شده، 18 درصد از این مبلغ را نیز باید محاسبه کرد. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که 25  درصد از هزینه ای که بابت اجاره دریافت می کنید از پرداخت مالیات معاف است. پس بعد از آنکه میزان اجاره ماهانه را در عدد 12 ضرب کرده و 18 درصد از پول رهن را نیز به دست آوردید، باید این دو عدد را با هم جمع کرده  و در عدد 75 ضرب نمایید.

عددی که به دست آورده اید، عددی است که باید برای آن مالیات پرداخت کنید. در ادامه درصد مالیاتی که بر اساس میزان اجاره تعیین شده را آورده ایم تا با ضرب آن، متوجه شوید که چه میزان مالیات باید پرداخت شود.

توجه داشته باشید که برای اجاره هایی که مبلغ آنها تا 50 میلیون تومان است 15 درصد، برای ملک هایی که اجاره آنها از 50 تا 100 میلیون تومان است باید مبلغی در حدود 20 درصد و برای اجاره هایی که بیش از 100 میلیون تومان است باید 25 درصد مالیات بر  اجاره پرداخت شود.

 

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی به چه شکل است؟

 

  • برای آنکه بتوانید اظهارنامه مالیاتی را پر کنید ابتدا باید به سایت اظهارنامه مالیاتی بروید.
  • نسخه نرم افزاری این اظهارنامه را دانلود کرده و بر روی سیستم خود نصب نمایید.
  • وارد برنامه شده و کلیه اطلاعاتی که از شما خواسته می شود را وارد نمایید.
  • تمامی اطلاعاتی که وارد کرده اید را کنترل کرده تا هیچ اشتباه و اشکالی در آنها وجود نداشته باشد. در نهایت نیز باید این اظهارنامه را به سازمان مالیاتی ارائه دهید.
  • در پایان کار یک کد رهگیری برای شما ارسال می گردد.
مالیات بر درآمد اجاره خانه چیست؟

روش پرداخت مالیات بر درآمد اجاره

 

کلیه افرادی که ملک خود را اجاره داده اند اگر شرایطی که در ادامه خواهیم گفت را نداشته باشند باید مالیات بدهند. این افراد باید تا آخر تیرماه، اظهارنامه مالیاتی خود را به همراه مدارک مورد نیاز، در اختیار اداره مالیات قرار دهند و در مورد پرداخت آن به هیچ وجه کوتاهی نکنند.

افرادی که نسبت به میزان مالیاتی که باید بدهند اعتراض دارند باید اعتراض خود را در مدت زمان 30 روز اعلام نمایند. در شرایطی که امکان حل کردن اعتراض ذکر شده با ریاست اداره امور مالیاتی وجود نداشته باشد، فرد معترض می تواند درخواست دهد تا به مشکل او در هیئت حل اختلاف مالیاتی رسیدگی شود.

 

چه کسانی از پرداخت مالیات بر اجاره خانه معاف هستند؟

 

  • افرادی که تنها درآمد آنها از راه اجاره خانه است، نیازی نیست مالیاتی پرداخت کنند. البته اگر میزان اجاره ای که صاحب ملک دریافت می کند بیش از میزان عرف باشد، شرایط تغییر خواهد کرد.
  • مورد دیگری که باعث می شود فرد از پرداخت مالیات معاف شود، متراژ خانه است. در شهر تهران ملک خانه هایی که زیر 150 متر است و در شهرستان ها، مالک خانه هایی که ملک آنها زیر 200 متر است از پرداخت این وجه معاف هستند و نیازی نیست که نگران این موضوع باشند.
  • مواردی که دولت برای بازسازی ملک پرداخت می کند مشمول مالیات نخواهد بود.
  • اگر شما به عنوان فردی که صاحب یک خانه یا ملک هستید، ملک خود را به بستگان و اقوام درجه یک خود اجاره دهید، در این صورت نیازی نیست که مالیات بر درآمد اجاره پرداخت نمایید. از جمله اقوام درجه یک می توان به پدر و مادر، همسر و فرزندان اشاره کرد.
  • خانه های سازمانی که افراد حقوقی مالک آنها هستند نیز از پرداخت مالیات معاف می باشند.
  • املاکی که به اجاره ارگان هایی مانند وزارت خانه و یا موسسه های داخلی در آمده اند و یا دستگاه هایی که بودجه مورد نیاز برای آنها را دولت تامین می کند، مانند دهیاری ها و شهرداری ها، از دادن این هزینه معافند.

توجه داشته باشید که در صورتی که هیچ یک از این شرایط را نداشته باشید شما باید اظهارنامه مالیاتی پر کرده و این هزینه  را به دولت پرداخت نمایید.

 

آیا ملک هایی که رهن کامل هستند ملزم به پرداخت مالیات اجاره بر درآمد هستند؟

 

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن برخی افراد را به خود مشغول کرده باشد این است که آیا زمانی که یک ملک به صورت رهن کامل اجاره داده می شود، پرداخت مالیات لزومی دارد یا خیر؟ ملک هایی که به صورت کامل اجاره می روند، باید با توجه به دفترچه ضرایب منطقه ای املاک مشابه، مالیات را پرداخت کنند. البته این موضوع در صورتی است که ملک توسط یک شخص حقیقی به اجاره می رود. اگر یک شخص حقوقی ملکی را اجاره کند، از دادن مالیات معاف خواهد بود.

 

به این موضوع توجه داشته باشید که صاحبان کلیه املاکی که اجاره داده می شوند، مانند مغازه، آپارتمان و یا ملک، باید تا آخر ماه تیر، اظهارنامه مالیاتی را پر کرده  تا میزان مالیات مشخص گردد. بی توجهی نسبت به این موضوع اصلا قابل قبول نیست و اگر نمی خواهید مورد جریمه واقع شوید، بهتر است اقدامات لازم برای مشخص شدن مقدار مالیات را انجام دهید.

ما در این متن در مورد افرادی که از پرداخت مالیات معاف هستند نیز صحبت کردیم. اگر شرایطی که در این متن به آن اشاره کردیم را دارا هستید نیازی نیست مالیات پرداخت نمایید.

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام