تماس با ما

اوراق مسکن یا تسه چیست؟

اوراق تسه

 

نام دیگر اوراق مسکن، تسه است. اوراق مسکن، اوراقی هستند که معادل با ارزشی که دارند شما را قادر می کنند از بانک به همان میزان وام بگیرید. خوبی خرید این اوراق آن است که دیگر نیازی به ماندن در نوبت انتظار برای دریافت وام نیست.

مشتریانی که از قبل در بانک مسکن سپرده ای برای خود باز کرده اند، علاوه بر دریافت سود می توانند اوراق خرید مسکن نیز دریافت کنند و اگر تمایل داشته باشند می توانند به کمک این اوراق وامی را دریافت کنند.

اما اگر جزء آن دسته کسانی هستید که به علت قرار گرفتن در تنگنا و شرایط پیش بینی نشده نیاز دارید از یک وام مسکن استفاده کنید، می توانید اوراق مسکن افرادی که قبلا در این بانک سپرده گذاری کرده اند را خریداری کرده و به راحتی وام بگیرید. این دو راه، برای دریافت این اوراق وجود دارد و شما با توجه به شرایطی که در آن هستید می توانید یکی از این دو را انتخاب کنید.

کسانی که سپرده ندارند، برای دریافت این اوراق یا باید از طریق بورس اقدام کنند و یا به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کرده و این اوراق را از بانک دریافت کنند.

برای خرید اوراق مسکن از طریق بورس شما باید یک کد بورسی داشته باشید و با وارد شدن در دنیای بورس، به راحتی به خرید و فروش این اوراق بپردازید.

از هر راهی که برای خرید این اوراق اقدام کنید در قیمت هیچ تفاوتی مشاهده نمی شود و شما نیازی نیست از این بابت نگرانی داشته باشید. امروزه این اوراق قابلیت نقد شوندگی بیشتر و شفافیت معاملاتی بالاتری دارند.

خرید اوراق مسکن

 

استفاده از وام مسکن یکی از راه های خرید مسکن برای کسانی است که از قدرت مالی بالایی برخوردار نیستند و توان پرداخت هزینه یک مسکن را به صورت یک جا و یک دفعه ندارند. این افراد می توانند به بانک مراجعه  کرده و از تسهیلاتی که بانک در اختیار آنها قرار می دهد، استفاده کنند و مسکن مورد نظر خود را  خریداری کنند.

شما برای آنکه بتوانید وام مسکن دریافت کنید، دو راه پیش رو دارید. یکی از این دو راه باز کردن یک حساب در بانک است و راه دیگر،  استفاده از اوراقی است که بانک در اختیار شما قرار می دهد. خرید اوراق، مناسب حال کسانی است که در بانک سپرده ندارند و قصد دارند وامی را به صورت عجله ای دریافت کنند. این افراد اوراق مسکن را خریده و با توجه به ارزش ریالی که هر برگه اوراق دارد، به همان میزان وامی را دریافت می کنند.

اوراق مسکن

قیمت اوراق مسکن

 

قیمت این اوراق با توجه به میزان و درصد عرضه و تقاضا مشخص می شود. هر چه تقاضا برای دریافت این اوراق بیشتر باشد، قیمتی که برای آنها در نظر گرفته می شود نیز افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر نیز هرچه عرضه این اوراق بیشتر شود، قیمت نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین نمی توان یک عدد مشخص و ثابت برای این اوراق تعریف کرد. ممکن است حتی در یک روز چندین بار این قیمت افزایش یا کاهش یابد.

 

مدت اعتبار اوراق مسکن

 

برگه های اوراق مسکن نیز هر کدام دارای اعتبار و یا تاریخ انقضا هستند و فردی که دارنده این اوراق است قبل از آنکه سررسید این اوراق فرا برسد، باید نسبت به استفاده از آنها اقدام کند. معمولا از زمانی که این اوراق صادر می شوند فرد دو سال زمان دارد تا بتواند از آنها استفاده کند.

اگر دارنده اوراق مسکن تا مدت زمانی که مهلت دارد از این برگه ها استفاده نکند، وجوهی که این فرد برای خرید این اوراق هزینه کرده است، به او باز نخواهد گشت و نماد معاملاتی این اوراق نیز به کار خود پایان داده و متوقف می شود.

بنابراین سعی کنید به هنگام خرید اوراق مسکن، به تاریخ سر رسید آنها توجه داشته باشید و چنانچه مطمئن هستید قبل از این تاریخ از آنها استفاده می کنید، نسبت به خرید اقدام نمایید. اوراقی که به زودی تاریخ اعتبار آن ها به اتمام می رسد، از قیمت مناسب تر و پایین تری برخوردار هستند و این می تواند برای عده ای یک فرصت ویژه و خاص محسوب شود.

البته از طرف دیگر هر چه یک برگه اوراق مسکن جدیدتر باشد و سابقه انتشار زیادی نداشته باشد، از ارزش و اعتبار بیشتر و بالاتری برخوردار است.

 

راهکاری برای جلوگیری از دستکاری اوراق تسه

 

برای آنکه بتوان از دستکاری اوراق تسه جلوگیری کرد، بانک مسکن محدودیتی برای خرید و فروش این اوراق وضع کرده است. این محدودیت بدین شکل است که اوراق تسه از دو تا چهار ماه بعد از تاریخ خرید، قابل فروش نیستند. ناظر این اوراق در این مدت زمان فرابورس است و به هیچ وجه نیز قابل تعویض و تغییر نیست. بعد از اتمام این محدودیت زمانی، می توان ناظر را تغییر داد و در هر کارگزاری آن را به فروش رساند.

 

مزیت استفاده از اوراق تسه یا اوراق مسکن

 

یکی از مزیت هایی که شاید برای خیلی ها جالب توجه باشد، گرفتن وام بدون داشتن یک سپرده در بانک است. با این اوراق بدون آنکه در نوبت انتظار باشید می توانید به راحتی و با معطلی بسیار کم، وام دریافت کنید.

شما باید با توجه به میزان وامی که قصد گرفتن آن را دارید، برگه های اوراق را خریداری کرده و چند هفته ای را صبر کرده تا بتوانید وام را دریافت کنید.

 

چه اوراقی بهترین اوراق خرید هستند؟

 

بین اوراق خرید مسکن تفاوت آن چنانی وجود ندارد و در واقع اوراقی که نسبت به بقیه ویژگی خاصی داشته باشند وجود ندارد. اما، زمان سر رسید اوراق می تواند شرایط یک خرید پر سود را فراهم کند. از آنجایی که این اوراق دارای قیمت پایین تر و مناسب تری هستند، می توانند شرایط خوبی را برای خرید خانه به وجود آورند.

به هنگام خرید اوراق مسکن توجه به مدت زمانی که برای دریافت وام نیاز است تا طی شود، بسیار مهم و ضروری است. از زمانی که یک برگه اوراق را خریداری می کنید تا زمانی که وام به دست شما می رسد حداقل باید دو ماه زمان داشته باشید.

اوراق تسه

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام