تماس با ما

پایان کار ملک و مراحل اخذ آن

پایان کار ملک و مراحل اخذ آن

 

ساخت ساختمان، یکی از اموری است که رعایت قوانین در آن باید با دقت صورت گیرد. اما از آنجایی که برخی مواقع این رعایت کردن ممکن است با تحمیل هزینه های اضافی تمام شود، برخی افرادی که تنها به فکر دریافت سود خود هستند، ممکن از این قوانین تخطی کرده و سلامت کسانی که در ملک های نوساز قرار است زندگی کنند را با خطر مواجه کنند. بنابراین برای آنکه این افراد نتوانند به هدف خود دست پیدا کنند، تمام کسانی که قصد ساخت بنایی را دارند باید بعد از تمام شدن تمام مراحل کار، گواهی اتمام پایان کار را دریافت کنند.

در این متن قصد داریم مراحل دریافت گواهی پایان کار و مراحل اخذ آن را با شما بررسی کنیم تا بدانید وقتی ساخت بنا به اتمام رسید، باید چه کارهایی را انجام دهید.

 

تعریف گواهی پایان کار

 

گواهی پایان کار چیست؟ این سوال ممکن است برای افرادی که برای اولین بار است این عبارت را می شوند، پیش آید. دقت داشته باشید که همانطور که در خطوط بالایی به آن اشاره کردیم، ساختمان سازی باید بر اساس اصول و مقررات مطروحه در حوزه ساختمان سازی صورت گیرد. بنابراین شهرداری برای آنکه انبوه سازان را ملزم به رعایت این قوانین کند، دریافت پایان کار را یکی از مهم ترین مراحل ساخت بنا قرار داده  است.

زمانی که ساخت یک ساختمان تمام شد، مالک باید به شهرداری مراجعه کند و تمام مدارکی که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد را به این ارگان تحویل دهد. کارشناسان شهرداری، ملک مورد نظر را از نظر رعایت تمام اصول بررسی کرده و اعلام می کند که بنای مذکور، مشکل قانونی ندارد.

حال ممکن است این سوال پیش آید که اصلا چرا باید این گواهی دریافت شود؟ دقت داشته باشید که اگر ملک شما این گواهی را نداشته باشید، شما به هیچ عنوان قادر نخواهید بود آن را در دفاتر اسناد رسمی به فرد دیگری منتقل کنید. به عبارت دیگری بدون داشتن این گواهی، شما نمی توانید ملک خود را به فروش برسانید و این بزرگترین مشکلی است که ممکن است شما را درگیر خود کند. بنابراین اقدام برای دریافت پایان کار یکی از مهم ترین مراحلی است که در طی ساختمان سازی باید نسبت به دریافت آن اقدام شود.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت پایان کار

 

شما بعد از آنکه ساختمان را به پایان رساندید، باید با در دست داشتن مدارک زیر به شهرداری مراجعه کنید و از آنها بخواهید تا گواهی پایان کار را برای شما صادر کنند. مدارک مورد نیاز برای این گواهی به شرح زیر است:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • در دست داشتن اصل و کپی سند
  • ارائه اصل و کپی فیش پرداخت عوارض نوسازی
  • ارائه اصل و کپی تمام فیش های خدماتی مانند آب، برق، تلفن و گاز
  • ارائه اصل و کپی پروانه ساخت ساختمان
  • ارائه نقشه معماری ملک که ممهور به مهر شهرداری باشد، به اضافه سی دی
  • کارت مربوط به سازه، تمام گزارش های مرحله ای و برگه تمام شدن عملیات ساخت. اگر ساختمان نوساز باشد، ارائه تاییدیه استانداردها برای آسانسوز نیز الزامی است

 

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان

 

یکی از مراحلی که بالاتر به آن اشاره کردیم آماده کردن مدارک مورد نیاز است. شما باید تمام مدارک را به بدون کم و کاست تهیه کرده و به شهرداری مراجعه کنید و منتظر باشید تا مراحل به صورت کاملا قانونی انجام گیرد.

 

تشکیل دادن پرونده

 

وقتی به شهرداری مراجعه کردید، فرمی به شما ارائه خواهد شد که باید آن را تکمیل کنید. چنانچه ملک شما نوساز است، باید فیش مربوط به پرداخت عوارض نوسازی را نیز به همراه داشته باشید. بعد از آن باید درخواستی را برای شهردار آماده کرده  و شماره و تاریخ آن را در دبیرخانه شهرداری ثبت کنید. بعد از تمام این مراحل، برای بازدید کارشناسان از ملک تاریخی در نظر گرفته شده و این افراد ملک شما را مورد بررسی قرار خواهند داد. کسانی که به عنوان کارشناس به ملک شما مراجعه می کنند، تمام ملک را مورد بررسی قرار داده تا کوچکترین تخلفی در آن مشاهده نشود.

 

تعیین کردن تخلفات

 

شما در طی ساخت بنا، نباید کوچکترین تخلفی را در حین ساخت داشته باشید. این مورد تنها گرفتن پایان کار را با  مشکل مواجه خواهد کرد. اگر ساختمان شما هیچ گونه مشکلی نداشته باشد می توانید هرچه سریع تر این گواهی را دریافت کنید.

اما اگر کارشناسان شهرداری در ساخت بنا، مشکلاتی را مشاهده کنند، این ملک در کمیسیون داخلی و در کمیسیون ماده 100 مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بعد از آن به مالک به صورت کتبی اطلاع می دهند که ده روز فرصت دارد تا در مورد تخلفاتی که انجام داده است، توضیحاتی را ارائه دهد و سپس در مورد ملک مذکور تصمیمات لازم گرفته خواهد شد. در نهایت نیز نامه تاییدیه رئیس بازرسی و معاونین شهرداری و شهرسازی صادر شده و در اختیار دبیرخانه شهرداری قرار خواهد گرفت.

اگر کمیسیون ماده 100 شما را ملزم به پرداخت جریمه کند، که باید این مبلغ را بپردازید. اما اگر این مبلغ پرداخت نشود دستور تخریب از طرف کمیسیون صادر می شود و ملک باید تخریب شود. چنانچه در مدت زمان دو ماه، مالک، نسبت به خراب کردن بنای خود اقدام کند که مورد و مساله خاصی وجود ندارد؛ اما اگر این اتفاق نیفتد، شهرداری اقدام کرده، بنا را تخریب و تمام هزینه ها را از مالک دریافت خواهد کرد.

چرا دریافت پایان کار مهم است

 

دریافت پایان کار بنا به دلایلی که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد، از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • گواهی پایان کار، ساختمان های نوساز را مورد بررسی قرار داده تا آنها هیچ گونه تخلفی در حین ساخت و ساز نداشته باشند.
  • برای آنکه بتوان برای تک تک واحدهای موجود در بنا، سندی را در اختیار داشت، وجود و حضور این گواهی بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.
  • برای فروش ملک، گواهی پایان کار الزامی است. اگر ملکی این گواهی را نداشته باشد، نمی توان به راحتی آن را مورد معامله قرار داد.

 

از جمله مهم ترین مدارکی که یک ساختمان باید  حتما برای دریافت آن اقدام کند، گواهی پایان کار است. این گواهی خیال تمام ساکنین یک ساختمان را از این جهت که ملک مذکور بر طبق قوانین و اصول مهندسی ساخته شده است را راحت خواهد کرد.

برای دریافت این گواهی شما باید مدارک لازمه را آماده کرده و در اختیار شهرداری قرار دهید تا بتوانید این گواهی را در اختیار داشته باشید. چنانچه در ساخت و ساز تخلفی انجام داده اید، جریمه ای تعیین و باید پرداخته شود تا امکان دریافت این گواهی فراهم باشد.

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام