تماس با ما

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت

یکی از مسائلی که امروزه در ساختمان سازی زیاد مطرح می شود، مشارکت در ساخت است و کسانی که در امر ساختمان سازی فعالیت دارند تمایل دارند وارد این حیطه نیز بشوند. این مورد خصوصا زمان هایی بسیار به کار خواهد آمد که فردی قصد دارد بنای کلنگی و قدیمی خود را نوسازی کند، اما پول کافی برای این کار در اختیار ندارد. بنابراین از کمک افرادی که در این حوزه فعالند، استفاده می کند و بدین طریق هم می تواند ملک خود را مورد بازسازی قرار دهد و هم سودی خوبی را عاید فرد دیگری کند.

البته این مساله به این سادگی ها نیز نیست و باید نکات قانونی که در مورد آن وجود دارد، رعایت شود تا در آینده هیچ یک از طرفین با مشکلی رو به رو نشوند.

از آنجایی که این موضوع نیز حساسیت های خاص خود را دارد، ما را بر آن داشت تا متنی در رابطه با این موضوع آماده کرده و در اختیار شما قرار دهیم تا با تمام ریزه کاری هایی که دارد آشنا شوید و قوانین موجود در مورد آن را به خوبی رعایت کنید.

 

موارد به کارگیری مشارکت در ساخت

 

فرض کنید شما صاحب یک ملک کلنگی و قدیمی هستید و تمایل دارید این ملک را مورد نوسازی قرار دهید اما برای این مورد پول و سرمایه کافی در اختیار ندارید. در این شرایط چندین گزینه پیش روی شما قرار دارد که یکی از آنها مشارکت در ساخت است. معمولا اگر شما قادر به دریافت وام بانکی نباشید و تمایلی به قرض مبلغ مورد نظر تان نیز نداشته باشید، می توانید بر روی فوایدی که مشارکت در ساخت برای شما دارد حساب کنید.

دلیل دیگری که باعث شده اغلب افراد در نوسازی ملک خود از مشارکت در ساخت استفاده کنند، به نداشتن اطلاعات لازم در این حوزه بر می گردد. وقتی شما با یک شرکت پیمانکاری ساختمان قرارداد مشارکت در ساخت را می بندید، خیال خود را از بابت اینکه تمام نکات لازم برای احداث ساختمان جدید رعایت خواهد شد، راحت می کنید.

 

مزیت های مشارکت در ساخت

 

  • یکی از مزیت هایی که مشارکت در ساخت می تواند با خود به همراه داشته باشد تبدیل راحت و بی دردسر ساختمان های کهنه و قدیمی به ساختمان های نوساز است. نوسازی ساختمان می تواند باعث استحکام بنا شده و به همین دلیل از جان افرادی که در آن ساختمان در حال سکونت هستند به خوبی محافظت کند.
  • مشارکت در ساخت و ایجاد ظاهری نو در یک بنای قدیمی، باعث افزایش ارزش ملک شده و می تواند برای صاحب ملک فوایدی داشته باشد.
  • قراردادهای مشارکت در ساخت، می تواند به خوبی کمبودها و کاستی های موجود را جبران کرده و در انرژی، وقت و هزینه صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد. معمولا برای آنکه بتوان کاری را بهترین شکل ممکن انجام داد توصیه می شود که حتما از حضور کارشناسان متخصص در آن حوزه استفاده کرد.

 

نکات لازم الاجرا هنگام نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

 

نوشتن قراردادهای رسمی که در آن دو طرف حضور دارند، باید با توجه به نکات قانونی آن نوشته شود تا بعدها مشکلی خاصی برای هیچ یک از طرفین ایجاد نشود. به همین دلیل در ادامه ما به بیان مواردی خواهیم پرداخت که باید در نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت مورد توجه قرار داده و آنها را رعایت نمود.

 

نوشتن قرارداد در دفتر اسناد رسمی

 

اولین و مهم ترین نکته ای که باید نسبت به انجام آن خود را ملزم کنید، نوشتن قرارداد در دفاتر اسناد رسمی، نزد یک وکیل و یا مشاورین املاک است. معمولا این سه گره از نکاتی که باید در قرارداد ذکر شود اطلاع کافی داشته و سعی می کنند با لحاظ کردن این نکات، از بروز اختلافات بعدی نیز جلوگیری به عمل آورند.

معمولا در قراردادهای مشارکت فردی که به عنوان مالک قصد دارد بنای خود را مورد نوسازی قرار دهد، اطلاعات زیادی در این زمینه نداشته و ممکن است برخی افراد از این دانش و اطلاعات کم سوء استفاده کنند. بنابراین اگر شما به عنوان مالک یک بنای قدیمی، قصد نوشتن این قرارداد را دارید، حتما از حضور افرادی که در این زمینه دانش کافی دارند استفاده کنید تا زمینه ساز یک مورد کلاهبرداری نشوید.

 

تعیین ارزش ملک

 

از دیگر نکاتی که باید به هنگام نوشتن قرارداد مشارکت به آن دقت شود، تعیین ارزش ملک است. قبل از آنکه هر گونه معامله ای صورت پذیرد، ارزش مالی ملکی که قرار است مورد نوسازی قرار گیرد باید به صورت کاملا درست و صحیح مشخص شود. این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که اغلب اوقات باعث ایجاد اختلاف بین دو طرف خواهد شد.

 

تعیین سهم دو طرف

 

از دیگر موارد مطروحه در قرارداد مشارکت در ساخت، تعیین سهم دو طرف است. دقت داشته باشید که این مورد نیز باید قبل از نوشتن قرارداد مشخص باشد تا بعدها هیچ کدام یک از دو طرف در خواست افزایش سهم خود را نداشته باشند. اگر قرار است تعدادی از واحدهای موجود در اختیار هر یک از طرفین قرار گیرد باید تعداد آن مشخص باشد.

 

نحوه پرداخت هزینه ها

 

از دیگر موارد مهمی که باید در قرارداد مشارکت ساخت ذکر شود، آن است که چه هزینه ای بر عهده چه کسی  است. به عنوان مثال، مالیات اجاره، عوارض پرداخت نشده شهرداری و یا پلاک ثبتی از جمله هزینه هایی است که تکلیف آن باید مشخص و در قرارداد ذکر شود که چه کسی باید آنها را پرداخت کند.

جدای از این هزینه ها، موارد دیگری مانند هزینه های مهندسی، خرید مصالح، رسم کردن نقشه، خسارت های احتمالی ساختمان های نزدیک، و تمام مواردی که در ساختمان سازی مطرح است، باید مشخص شده و در قرارداد مشارکت نکات لازم عنوان شود.

نکته بسیار مهم دیگر در رابطه با هزینه ها، به هزینه های مرتبط با انشعابات بر می گردد. خصوصا اگر انشعابات به صورت مشاع است باید مشخص شود که چه کسی مسئولیت پرداخت هزینه های آن را بر عهده خواهد گرفت.

 

از جمله قراردادهای بسیار مهم در ساختمان سازی، قرارداد مشارکت در ساخت است که از نظر حقوقی اهمیت زیادی دارد. ما نیز در این متن سعی کردیم نکاتی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را در اختیار شما قرار دهیم.

چنانچه قصد ساخت یک بنای نوساز را دارید و در مورد هزینه هایی که این کار بر دوش شما می گذارد نگران هستید، می توانید بر روی مزایایی که مشارکت در ساخت دارد، حساب کنید. البته به هنگام نوشتن قرارداد سعی کنید نکات مهم را حتما رعایت کرد تا خود را در آینده با مشکلات حقوقی درگیر نکنید.

مشارکت و ساخت

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام