تماس با ما

منظور از تعارض، تداخل و تجاوز ملکی چیست؟

تعارض ملکی چیست؟

 

کسانی که با خرید و فروش ملک، زیاد سرو کار دارند با واژه ها و کلمات زیادی که در این راستا قرار دارد، مواجه هستند. برای این دسته افراد آشنایی با این کلمات اهمیت زیادی دارد. چون اگر جایی با مشکلی مواجه شدند و واژه یا عبارتی را شنیدند به راحتی می توانند مشکل را متوجه شده و به دنبال راه حل آن بگردند.

از جمله کلماتی که در اختلافات ملکی، ممکن است زیاد شنیده شود تعارض، تداخل و تجاوز ملکی است. هر یک از این کلمات معنی و مفهوم خاصی با خود به همراه دارد و قانون برای حل و فصل آن نیز شرایط خاصی در نظر دارد.

آشنایی نسبی با این واژگان همیشه سودآور است و به شما کمک می کند تا معاملات و مشکلات خود را به راحتی حل کنید. ما در این متن قصد داریم به طور خلاصه و روان در مورد این سه واژه صحبت کنیم؛ پس ادامه متن را حتما مطالعه کنید.

تعارض ملکی چیست؟

 

تعارض ملکی زمانی اتفاق می افتد که برای یک ملک دو سند صادر شده باشد. در این شرایط گفته می شود که تعارض ملکی رخ داده است. بنا به این تعریف، سند دوم، یک سند معارض است و سندی که برای اولین بار برای ملک صادر شده است، معتبر است.

چنانچه دارنده سند معارض سند خود را قانونی بداند باید به دادگاه مراجعه کرده و با طرح دعوا، برای باطل کردن سند قبلی اقدام کند و بدین شکل تعارض را از بین ببرد.

 

انواع تعارض های ملکی

 

  • یکی از انواع تعارضات زمانی به وقوع می پیوندد که برای یک ملک دو سند صادر شده باشد. فرض کنید شما ملکی دارید که یک سند به نام خودتان و سندی دیگر به نام آقای احمدی برایش وجود دارد. در این صورت تعارض ملکی اتفاق افتاده است.
  • تعارض دوم زمانی اتفاق می افتد که یک محدوده در دو سند ثبت شده باشد.
  • تعارض در حقوق را نیز می توان جزء یکی از انواع تعارضات ملکی به شمار آورد. فرض کنید یک راه مشترک با ملک مجاور وجود دارد و در سندی که از ملکتان در دست دارید این حق نیز ذکر شده است. اما فردی که صاحب ملک مجاور شماست این حق را به شما نمی دهد. در این صورت گفته می شود که تعارض در حقوق ایجاده شده است.

 

تفاوت تداخل، تعارض و تجاوز ملکی چیست؟

 

سه واژه تداخل، تعارض و تجاوز از نظر معنایی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. تعارض معمولا در اثر اشتباهات در هنگام ثبت رخ می دهد و مالکین در ایجاد این مشکل هیچ نقشی ندارند.

اگر حدود ملک به صورت اشتباه معرفی شود و یا فردی که در حال نقشه برداری است دچار اشتباه سهوی شود و یا ملک با ملک هایی که در اطراف آن قرار دارند تطبیق داده نشود، ملک مورد نظر ممکن است دچار مشکل تعارض شود.

در تداخل و تجاوز اشتباهات ثبتی دخالت ندارند و موقعی که محدوده ملک در حال پیاده سازی است، این دو مورد نیز ممکن است مشاهده شود.

تعارض، تداخل و تجاوز ملکی

از دیگر تفاوت هایی که می توان در مورد تداخل، تعارض و تجاوز به آن اشاره کرد این است که در تعارض ملک، هر دو ملک دارای سند هستند و محدوده ای که باعث ایجاد تعارض شده است، در هر دو سند قید شده است.

اما در تداخل و تجاوز محدوده ای که تصرف شده است تنها در سند ملکی دیده می شود که تجاوز و تداخل در آن روی داده است.

 

اگر دارنده یک سند معارض هستید باید چه کنید؟

 

همانطوری که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم در مواقعی که تعارض در مورد یک ملک وجود دارد، سند اولی معتبر است و سند دوم در تعارض با سند اول قرار دارد. اگر شما دارند سند معارض هستید می توانید دعوای ابطال این سند را مطرح کنید و در صورت امکان تعارض را حل کنید.

بعد از این مرحله، شما یک ابلاغیه دریافت می کنید. تا نهایتا دو ماه بعد از ابلاغیه، باید به دادگاهی محلی که ملک در آن واقع شده است مراجعه کنید. اگر در طی این این کار را انجام ندهید، دادگاه به دفاتر رسمی و دارنده معارض اعلام می کند که سند معارض باطل است و این مورد در ستون ملاحظات ثبت ملک نیز قید می شود.

فردی که سند معارض دارد در طی مدت که دادگاه حکم نهایی خود را اعلام می کند، نمی تواند هیچ گونه معامله ای انجام دهد. از طرف دیگر فردی که سند مالکیت اولی را در دست دارد نیز نباید تا مشخص شدن نتیجه دادگاه بر روی ملک معامله  ای انجام دهد. چنانچه این فرد این مورد را نادیده بگیرد، دفتر اسناد رسمی موظف است در متن سند ملک وجود داشتن یک سند معارض برای این ملک را قید کند. ضمنا تا زمانی که تکلیف سند معارض مشخص نشود مالکیت ملک به فرد جدید منتقل نخواهد شد.

 

آیا تعارض مالکیت با معامله های معارض تفاوت دارد؟

 

همانطوری که با مطالعه این متن حتما متوجه شده اید، تعارض ملک با معامله های معارض تفاوت دارند. در معامله های معارض فروشنده از انجام معامله از روی عمد رفتار می کند و نتیجتا معاملات معارض شکل می گیرند.

در تعارض ملک، گاهی واقعا هیچ عمد و رفتار مغرضانه ای وجود ندارد و ممکن است در اثر اشتباه یک فرد به هنگام نقشه برداری و یا توسط ماموران ثبت در هنگام ثبت املاک به وقوع بپیوندد.

 

اگر کسی عمدا به ملک دیگری تجاوز کند، چه مجازاتی در پی دارد؟

 

گاهی مواقع ممکن است پیش آید که یک فرد از روی عمد و مغرضانه، ملک فرد دیگری را تجاوز کند. اگر برای ملکی این اتفاق بیفتد، باید تصرف کننده خلع ید شود. خلع ید به این معناست که قانون این فرد را مجبور می کند که از ملک خارج شود و آن را به صاحب اصلی پس دهد.

فردی که از روی عمد ملکی را تصرف کرده است، نمی تواند آن را بفروشد و یا اجاره دهد. ضمنا نمی تواند هیچ گونه تغییری نیز در ملک ایجاد کند. چنانچه فرد تغییراتی در هر نقطه از ملک ایجاد کرده باشد، باید تخریب شده و ملک به حالت قبل به مالک اصلی و رسمی برگردانده شود.

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام