تماس با ما

تخلفات در کمیسیون مشاور املاک

تخلفات مشاور املاک

زمانی که خرید و فروش ملک و املاک رو به فزونی می گذارد، مراجعه افراد به بنگاه های مشاوره املاک نیز افزایش پیدا می کند. معمولا کسانی که در این بنگاه ها مشغول به کارند، از قوانین و مقررات خرید و فروش به خوبی اطلاع دارند و به همین دلیل می توانند در این مواقع بهترین راهنمایی ها را در اختیار شما قرار دهند.

تعداد بنگاه هایی که در سطح شهر وجود دارد بسیار زیاد است و گاهی شما را دچار سردرگمی کند که برای انجام معاملات ملکی خود به کدام یک باید مراجعه کنید. دقت در انتخاب بنگاهی که قصد دارید در آن یک معامله را به سرانجام برسانید، اهمیت زیادی دارد.

متاسفانه برخی از  افرادی که به عنوان مشاورین املاک در حال فعالیت هستند، از اعتماد شما به خودشان سوء استفاده کرده و با انجام یک کلاهبرداری برای شما دردسر و زحمت ایجاد می کنند.

برخی از مشاورین املاک نیز ممکن است دانش کافی در این زمینه نداشته باشند و به دلیل بی اطلاعی از قوانین و مقررات و ضرر و زیان های مالی سخت و سنگینی را برای شما به بار آورند.

بنا به همین دلایل انتخاب مشاور املاک اهمیت زیادی دارد و شما نباید بدون شناخت کافی معامله هایی که برایتان اهمیت زیادی دارد را در هر بنگاهی انجام دهید.

البته در این بین بنگاه هایی نیز هستند که از روی عمد و فقط به بهانه افزایش درآمد خود آن هم به روش های غیر اخلاقی، تخلف کرده و بقیه را دچار دردسر می کنند.

در این متن قصد داریم در مورد تخلفات در کمیسیون مشاور املاک صحبت کنیم تا اگر چنانچه با این موارد برخورد کردید بدانید باید چه کاری انجام دهید.

 

دریافت حق کمسیون بیشتر از میزان مصوب

 

یکی از مسائل و مشکلاتی که شاید به دلیل طمع بیش از حد مشاورین املاک ممکن پیش آید، دریافت حق کمسیون بیش از رقمی است که مصوب شده است.

معاملاتی که سقف ارزش مالی آنها نهایتا تا 500 میلیون تومان باشد، حق کمیسیون در این موارد، نیم درصد از ارزش معامله است.

اگر ارزش معامله ای که انجام می گیرد از 500 میلیون تومان بیشتر بود، 0.25 درصد به 0.5 درصد اضافه می شود و تنها این مبلغ باید به عنوان حق کمسیون مشاورین املاک دریافت شود.

در معامله هایی که در آن  ملک اجاره داده می شود، حق کمسیون یک چهارم مبلغ توافق شده در مورد اجاره است. اما در معاملاتی که به صورت رهن انجام می شود، به ازای هر یک میلیون تومان، سی هزار تومان به عنوان اجاره در نظر گرفته شده و سپس بر اساس فرمولی که چند خط بالاتر توضیح داده شد، حق کمیسیون تعیین می شود.

البته جدای از هزینه ای که باید به عنوان کمیسیون به بنگاه مشاور املاک پرداخت شود، 9 درصد مالیات نیز محاسبه شده و به این مبالغ اضافه می شود و سپس جمع این اعداد است که در واقع مبلغ نهایی کمیسیون را مشخص می کند.

معمولا در بنگاه های مشاور املاک نحوه محاسبه این کمیسیون باید به دیوار زده شده باشد تا هر کسی که برای انجام معامله به بنگاه وارد می شود، بداند که در نهایت باید چه هزینه ای را پرداخت کند و بدین صورت از دادن هزینه های مازاد جلوگیری خواهد شد. هر گونه اهمال کاری در این زمینه تخلف محسوب می شود که باید در صورت مشاهده پیگیری شده و از آن جلوگیری کرد.

تخلفات در کمیسیون مشاور املاک

مشکلات محاسبه در حق کمیسیون

 

یکی از مشکلاتی که ممکن است حین معامله برای طرفین و از سوی مشاور املاک پیش آید، نحوه محاسبه کمسیون است. گاهی بنا به دلایل مختلف ممکن است مشاور املاک ادعا کند که ارزش ملک بیش از رقم بیان شده است و از این طریق سعی دارد تا حق کمیسیون خود را افزایش دهد.

در این شرایط شما نباید هیچ مبلغی بیش از هزینه مشخص شده پرداخت کنید و به هیچ عنوان زیر بار پرداخت هزینه های بیشتر نروید.

یکی از دلایلی که باعث بروز این مشکل می شود، عدم اطلاع افراد از قانون محاسبه کمیسیون مشاور املاک است. اگر قصد خرید و یا فروش ملکی را دارید سعی کنید ارزش معاملاتی آن را تعیین کرده و سپس با توجه به آن کمیسیون را نیز به صورت تقریبی برآورد کنید. در این شرایط اگر تخلفی نیز مشاهده نمایید به راحتی آن را متوجه شده و از پرداخت هزینه های بیشتر نیز جلوگیری خواهید کرد.

لازم می دانیم در اینجا این نکته را یادآوری کنیم که اگر بر روی ملکی معامله ای انجام شده باشد، حال فرقی نمی کند بنگاه برای ملک مشتری پیدا کرده است و یا خودتان به طور مستقیم مشتری پیدا کرده باشید، در هر صورت شما چنانچه برای تنظیم قولنامه و یا مبایعه نامه به بنگاه مراجعه کنید، ملزم هستید کمیسیون را پرداخت کنید و به هیچ وجه از گردن شما این هزینه ساقط نخواهد شد.

 

در صورت مواجه با تخلف چه کنیم؟

 

ممکن است در بنگاه های مشاور املاک نیز افرادی سودجو مشغول به کار باشند و این افراد تخلفاتی را انجام دهند. اگر شما از قوانین معاملات ملک و املاک اطلاع داشته باشید می توانید این تخلفات و اعمال غیر قانونی را پیگیری کرده و اگر دچار زیان و یا خسارت شده اید، خسارت خود را باز پس گیرید.

همان طوری که در قسمت قبل نیز به آن اشاره شد، یکی از تخلفاتی که ممکن است در بنگاه های معاملات ملک  انجام شود، دریافت حق کمیسیون بیش از مبلغی است که مشاورین باید دریافت کنند.

در صورتی که با این مورد مواجه شدید در ابتدای امر می توانید این مورد را به اتحادیه مشاورین املاک گزارش دهید. برای در جریان قرار دادن این اتحادیه نیز می توانید با یک تماس این مورد را به اطلاع آنها برسانید. بعد از تماس شما، اتحادیه به صورت تلفنی با متخلف صحبت کرده و از او درخواست می کنند تا مشکل ایجاد شده را حل کند.

اگر با برقراری تماس این مشکل بر طرف نشد اتحادیه، خود وارد عمل شده و از شما که این تخلف را گزارش کرده اید نیز می خواهد با حضور مشاور املاک جلسه ای ترتیب داده و با ارائه مدارک و اسناد کافی، مورد تخلف را به خوبی مشخص کنید.

اگر مشاور املاک به صورت سهوی دچار اشتباه شده است و معترض را با ضرر و خسارت مواجه کرده باشد باید میزان خسارت را پرداخت کند و رضایت شاکی را جلب کند.

ماده 27 نظام صنفی اصناف بدون مجوز و 28 اصناف مجوز دار، بیان می کند که اگر اتحادیه نتواند مشاور املاک را برای پرداخت خسارت به طرف معترض راضی کند، بنگاه توسط نیروی انتظامی پلمپ می شود.

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام