تماس با ما

آیا پارک کردن بدون اجازه مالک در پارکینگ وی خلاف قانون است؟

قوانین پارکینگ ساختمان، آیا پارک کردن بدون اجازه مالک در پارکینگ وی خلاف قانون است؟

رعایت قانون همواره یکی از مواردی است که باعث جلوگیری از نزاع و درگیری می شود. این قانون نباید حتما توسط دولتمردان وضع شده باشد. در هر جایی که چندین انسان با یکدیگر در تعامل و در حال زندگی هستند باید به این قوانین احترام گذاشته و چنانچه خواستارند یک زندگی راحت و بدون مشکل داشته باشند، بهتر است به این قوانین احترام بگذارند.

یکی از جاهایی که رعایت قانون در آن از اهمیت زیادی برخوردار است، مجتمع های آپارتمانی است. در این مجتمع ها نیز خانواده های زیادی زندگی می کنند و بنابراین باید همه سعی در رعایت قانونی داشته باشند که در محل زندگی شان وجود دارد. یکی از مسائلی که شاید در برخی جاها نزاع و درگیری های زیادی بر سر آن ایجاد شود، پارکینگ است.

معمولا در برخی از مجتمع ها اگر فضای کافی در اختیار باشد، برای هر واحد آپارتمان یک واحد پارکینگ به صورت اختصاصی در نظر گرفته شده و هر مالک باید در محلی که مشخص شده وسیله نقلیه خود را پارک کند. اگر این مورد وجود نداشته باشد ممکن است پیچیدگی ها و مشکلاتی را برای تمام ساکنین ایجاد کند.

اما باز هم در این بین پیدا می شوند افرادی که گویی احترام به قانون برای آنها معنا نداشته و ماشین خود را در اولین پارکینگ خالی که مشاهده می کنند، پارک می کنند. اگر این موضوع برای شما زیاد پیش آمده و افرادی بدون توجه جای ماشین شما را اشغال می کنند، ادامه متن را با مطالعه کنید؛ قرار است در مورد پارک کردن بدون اجازه مالک در پارکینگ وی صحبت کنیم.

 

آیا پارکینگ ها جزء مشاعات به شمار می روند؟

 

اگر زندگی آپارتمان نشینی را تجربه کرده باشید حتما می دانید در آپارتمان ها برخی از قسمت ها بین همه اعضایی که در یک مجتمع زندگی می کنند مشترک است. به این قسمت های مشترک مشاعات گفته می شود و همه حق استفاده از آن را دارند. پارکینگ ها می تواند جزء مشاعات باشند یا نباشند.

اگر شما آپارتمانی را خریداری کرده باشید و در سند واحد مذکور محدوده و مساحتی مشخص برای آن قید شده باشد، در این صورت واحد شما دارای یک پارکینگ اختصاصی است و هیچ کس نمی تواند ماشین خود را در آن محل پارک کند. در این موارد پارکینگ ها جزء مشاعات نبوده و مانند یک تکه زمین یا ملک تحت تملک هستند.

اما زمانی که پارکینگ ها جزء مشاعات باشند، شرایط کمی سخت تر و ایجاد نظم ممکن است با مشکلاتی همراه شود. در این مواقع، هیئت مدیره ها برای آنکه نزاع و درگیری بر سر پارکینگ پیش نیاید سعی می کنند با توافق همه، قسمتی را برای هر واحد آپارتمان تعیین کرده تا مالک بتواند ماشین خود را در جای مخصوص پارک کند و بدین صورت ایجاد نظم در محل بسیار راحت تر خواهد بود.

اما گاهی فضای کافی موجود نیست و نمی توان برای هر واحد آپارتمان یک پارکینگ اختصاصی در نظر گرفت. در این شرایط هر کسی می تواند ماشین خود را در هر جایی از پارکینگ آپارتمان پارک کند و بقیه هم نمی توانند اعتراض کنند و عنوان کنند که فلان قسمت از پارکینگ متعلق به من است. در این موارد، پیروزی برای پارک کردن ماشین در پارکینگ، نصیب کسی خواهد شد که زود تر به محل زندگی اش باز گشته است.

قوانین پارکینگ ساختمان

آیا حق ورود و خروج از پارکینگ نیز اختصاصی است؟

همان طوری که بالاتر نیز به آن اشاره شد، در سند ملک برخی افراد، مساحت و محدوده پارکینگ ذکر می شود. به همین علت برخی تصور می کنند از آنجایی که دارای پارکینگ اختصاصی هستند، می توانند مانع از تردد افراد در پارکینگ شوند.

در قانون، اطراف پارکینگ ها جزء مشاعات به حساب آمده و به همین دلیل کلیه افراد یک ساختمان می توانند از آن عبور و مرور کنند و هیچ کس نمی تواند مانع این موضوع شود. اگر چنین موردی را مشاهده کردید می توانید از شخصی که به این صورت برای شما و همسایگان مزاحمت ایجاد کرده است، شکایت کرده و خود را از شر مزاحمت های این گونه افراد راحت کنید.

 

پارک کردن بدون اجازه مالک

 

اگر فردی بدون اجاره ماشین خود را در پارکینگ فرد دیگری پارک کند، این عمل خلاف محسوب شده و اگر مالک پارکینگ اقامه دعوا کند باید فردی که بدون اجازه این عمل را انجام داده است، مبلغی را که به آن اجرت المثل گفته می شود و بر طبق نظر کارشناس دادگستری تعیین می شود را، به مالک پرداخت کند.

حال تصور کنید فردی بدون اجازه شما، در پارکینگتان ماشین خود را قرار داده و بعد از تذکرهایی که شما به صورت کلامی به وی داده اید، این فرد حاضر نیست از کار خود ابراز پشیمانی کرده و آن را متوقف کند. در این مواقع جرمی به نام جرم تصرف عدوانی واقع شده است و مجازات های مختلف مانند پرداخت پول نقد، به زندان رفتن و یا جبران خسارت ها وارد شده در انتظار فرد خطا کننده است.

 

پارک کردن در پارکینگ های مزاحم چه حکمی دارد؟   

 

حتما تا به حال عبارت پارکینگ مزاحم را شنیده اید. زمانی که به دلیل محدودیت مساحت و فضایی که در  اختیار ساختمان سازان قرار دارد، نمی توان برای هر واحد به صورت جداگانه یک پارکینگ جدا و اختصاصی در نظر گرفت، از این نوع پارکینگ استفاده می شود. در این شرایط شهرداری با توافق مالکان اجازه ساخت پارکینگ های مزاحم را می دهد.

برای احداث پارکینگ مزاحم، دو پارکینگ در امتداد یکدیگر قرار گرفته و در نتیجه دو ماشین می توانند پشت سرهم قرار گیرند. این روش تا حدی کمبود فضا را برای جای پارک ماشین جبران می کند. اما اگر ماشین جلویی تصمیم به خروج از پارک بگیرد، حتما باید ماشین عقبی نیز از جای خود حرکت کرده و پارکینگ را ترک کند. پارکینگ مزاحم قیمت کمتری دارد و تخصیص آن به هر نفر با توافق بین مالکان صورت می پذیرد.

 

مساله ای که در استفاده از پارکینگ ها، اهمیت زیادی دارد، توافق و سازش بین همسایگان است. در جاهایی که فضای زیادی برای پارک ماشین وجود ندارد، توافق می تواند بسیار راهگشاه باشد و از بروز خیلی از اتفاقات جلوگیری کند.

    پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    فراموشی رمز عبور

    ثبت نام